"Om Mani Padme Hum"

2022.01.31

A tibeti buddhizmusban ez az egyik legjelentősebb mantra, amelyet különösképpen Csenrézivel (szanszkritül Avalokitesvara), a szeretet és az együttérzés bódhiszattvájával kapcsolnak össze. Ugyanis a mantra recitálása felkelti Csenrézi figyelmét és ezáltal a szeretet és az együttérzés áldásában részesíthet bennünket. A tibetiek úgy hiszik, hogy a Dalai Láma az együttérzés bódhiszatvájának reinkarnációja, ezért nekik különösen fontos ez a mantra.

A tibetiek kövekre vésik rá, vagy papírra írják, amit azután imakerékbe helyeznek el, ezzel növelve a mantra erejét. A tibeti buddhisták az Om Mani Padme Hum recitálása alatt az egyik kezükben imakereket tartanak, másikban a mala füzért morzsolják.

Az Om Mani Padme Hum szanszkrit ábrázolásánál minden szótagot külön színnel festenek le:

Om színe a fehér, Ma a zöld, Ni a sárga, Pad a kék, Me a piros és Hum színe a fekete, vagy sötétkék.

A mantrának több jelentése ismert.

A szó szerinti fordítása "Lásd meg a lótuszban az ékszert (drágakövet)". A mantra olyan, mint egy benső zarándoklat, ami elkísér utadon és úgy virágzik ki folyamatosan a zarándokló, mint egy szépséges virág.

Dilgo Khyentse Rinpoche szerint az Om szótag segít elérni a nagylelkűség gyakorlatát. Mindent eltűntet a létedből - nincsenek gondolatok, álmok, projekciók, elvárások - olyan, mint a nyugodt tenger, fodrozódások nélkül.

  • Ma a tiszta erkölcshöz köthető,
  • Ni segít a tolerancia és türelem gyakorlásának tökéletesítésében,
  • Pad a negyedik szótag az állhatatosság tökéletes elsajátításában segít,
  • Me a koncentráció fejlesztésében,
  • Hum pedig a bölcsesség gyakorlásában segít.

Rinpoche így beszél a mantráról: "Egy belső ének, amelyet átjár a harmónia, a boldogság és az áldottság. Amint meghallgattad a hat szótagot, beléptél a létezésed legtitkosabb zugába."

Karma Thubten Trinleynek a következő magyarázata van az Om Mani Padme Hum hat szótagára. Szerinte minden egyes szótag megszabadít az újjászületéstől a létezés hat birodalmában.

  • OM megakadályozza az újjászületést az istenek birodalmába, azáltal, hogy megszabadít a büszkeségtől és az elégedettségtől
  • MA az Asura birodalmába a félistenek féltékenységétől óv meg,
  • NI az emberek birodalom vágyaitól és szenvedélyeitől,
  • PAD az állatok butaságától,
  • ME az éhes szellemek mohóságától
  • HUM a pokol birodalmának gyűlöletétől és agresszivitásától óvja meg a recitálót.

Őszentsége, 14. Tibeti Dalai Láma szerint, minden szótagnak a jelentésére oda kell figyelnünk, amikor ismételten énekeljük. Ő eképpen beszél a mantráról:

Az első szótag - OM - szimbolizálja a gyakorló tisztátalan testét, beszédét és elméjét, de egyben Buddha tiszta testét, beszédét és elméjét egyaránt. Lehet-e egy tisztátalan testből és tudatból formálni egy tiszta testet és tudatot? A buddhizmus nem azt állítja, hogy vannak, akik az elejétől fogva hibátlanok és meg vannak áldva az összes jó tulajdonsággal. A fejlődés fokozatosan történik, melynek ösvényét a következő négy szótag jelképezi.

MANI ékszert jelent és a láthatatlan módszer alkotóelemeit szimbolizálja, a szeretetet és együttérzést, az önzetlen törekvést a megvilágosodás felé. Úgy, mint ahogy az ékszer képes a szegénységet megszűntetni, úgy képes erre az önzetlen és megvilágosult elme.

A következő két szótag PADME, lótuszt jelent és a bölcsességet szimbolizálja.

Az utolsó szótag HUM jelentése: osztatlan és azt szimbolizálja, hogy a tisztaság elérését a szeretet, együttérzés és bölcsesség útján kell elérni.

Így ennek a mantrának a legfontosabb jelentése, hogy a tisztátalan testet és szellemet, az adott gyakorlatok által tiszta Buddha testté és szellemmé legyünk képesek formálni. A Buddha lét keresését önmagunkon belül kell keresni. Mindenkiben ott lakozik a Buddha természet, ami saját folytonosságában fog kivirágozni.

Az Om Mani Padme Hum mantráját számos buddhista kelléken és tárgyon megjelenítik.

Az imamalmot itt tudod megrendelni: https://www.lelekfeny-webshop.hu/p/imamalom/